vilse i pannkakan

Med en våffla i magen begav vi oss ut i storstan utan att ens ha glimtat på kartan. Vi tänkte mest: "Detta kan ju inte va så jäkla svårt. De lutar ju neråt så givetvis måste ju havet vara där nere någonstans". Ganska snart hamnade vi i kvarter som inte såg ut som det San Francisco vi sett på bilder och på film. Vi muttrade och undrade varför alla snackade om att denna stad skulle vara något utöver det vanliga. Hallå!? Uteliggare i varenda vrå och folk drog sina hem i kundvagnar (vissa var till och med dekorerade med julkransar!). Vi tyckte att folk tittade lite konstigt på oss så, kanske hade de aldrig sett en europé? Till slut drog vi upp både karta och Greger Peder Svensson (för er som inte vet vår GPS). Eftersom hela staden är spegelvänd (och Pip det är inte bara du som är usel på orientering) tog det oss ungefär tre timmar att komma till Fisherman´s Warf som egentligen bara ligger en kvart från vårt hostel. När vi efter åtta timmar, med darrande vader och en sträckt ljumske, återkom till vårt tillfälliga hem insåg vi att vi gått helt åt helvete direkt på morgonen. Först trodde vi att vi gick mot norr men vi gick åt söder och sedan trodde vi att vi gick åt väst men tydligen gick vi åt öst. Så efter första dagen har vi insett att San Francisco är fantastiskt fint (vid de rätta områdena), backigt och spegelvänt (för inte har väl vi vänt kartan fel)!

Här kommer lite bilder från gårdagen. Dock inga från slummen eftersom vi inte vågade ta upp kameran där. Harar!


Läser guidebok över SF på Pier 39, vadå turister?



De där sjölejonen som alla snackar om. De stinker!



Alcatraz



Vår lunch. Musselstuvning serverad i surbröd som vi blivit
rekommenderade. Ätbart men vi testade det mest för att
det såg coolt ut!



Bilden är inte ens i närheten av att visa den rätta lutningen. Bilar
vände för att de inte vågade åka ner för denna backe, som är
världens brantaste gata. Hela SF består av liknande backar, som
vi gick upp och ner, ner och upp i hela dagen!



Utsikt från Coit Tower



Fantastiska San Francisco (Coit Tower ser ni högst upp i bild)!


//Erlandsson & Maas


Kommentarer
Postat av: Ingela

Nu har er resa verkligen börjat! tur att inte jag är med för då hde vi varit ännu mer vilse. Såg ni den där gubben som gömmer sig i buskar och skrämmer folk? Ska inte han vara vid den där piren i SF? puss

2009-09-13 @ 19:49:20
Postat av: Ingela

Nu har er resa verkligen börjat! tur att inte jag är med för då hde vi varit ännu mer vilse. Såg ni den där gubben som gömmer sig i buskar och skrämmer folk? Ska inte han vara vid den där piren i SF? puss

2009-09-13 @ 19:57:28
Postat av: puff

Härligt att höra att ni har det bra..Puss

2009-09-13 @ 20:17:14
Postat av: Emma

Tur att jag inte är där, backar är verkligen inte min grej ! :P Hoppas ni får det hur underbart som helst, njut av varje minut & ta hand om Er ! :)

2009-09-13 @ 20:59:32
URL: http://dreamiing.blogg.se/
Postat av: gunsan

hahahahaaha jag ser er framför mig!!!=)

Nu skulle lilla gunsan vatt mer er, men det hade nog slutat med att jag satt mig o tatt en drink ändå!!!, ja det e en fantastisk stad, det måste ni oxå tycka....sthlms possar i massor till mina jäntor

2009-09-14 @ 21:18:46
Postat av: pip

Vad bra att ni inte blivit troende! haha vad är det för påhopp hela Växjö vet att jag är grym på orientering - fick faktiskt VG, det ni ;) Ring mig nästa gång så hjälper jag er :) Puss!

2009-09-14 @ 21:25:23
Postat av: Erlandsson & Maas

Ing: Vi har letat och letat efter den där förbannade gubben, men inte hittar vi honom någonstans! Vi har nu gett upp hoppet om att någonsin få se honom.



Emma: Backar var inte heller min grej, men det börjar bli! Hälsa Maxi!



Gunsan: Hade du varit med hade vi gått ännu mer fel, du envisa lilla flicka! Det där med att ta en drink hade vi dock gått med på! =)



Pip: Säg inte för mycket, då kanske det kommer ett orienteringssamtal från staterna..



Puss på er alla där hemma! Vi saknar er inte - än!



2009-09-15 @ 01:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0